¿Algo mas?

Idag har det blåst ordentligt och t.o.m. den annars alltid läiga klippan, Peña Roja, var som en stormgryta. Orkade mig upp för en led som heter Sulacco, 7a+. Kritpåsen fanns inte där jag ville ha den utan piskade mig på ryggen uppför leden, kanske var det den som gjorde att jag lyckades? Det skulle blåsa 5-9m/s men det var säkert närmare 20m/s. Även om det nu är ca12° så är det skönt att dra på mössan och krypa in i dunet mellan klättringarna. Efter den och några lättare åkte vi hemåt och vilar oss nu i form inför morgondagens finbesök, Olle och Josefin. Förhoppningsvis kommer de med lite gott bryggkaffe så jag min mage får en paus från espresson. Stretcha sedan en kopp java, några tuc och fila fingertopparna.

Igår var vi vid Los Pinos och det blev några fina leder och formen kändes ganska bra så jag gjorde några försök på Batacazo. En ihållande men inte allt för svår 7c, lyckades göra alla flytten men inte sätta ihop den. Skulle nog behöva några dagar på den för att lyckas men vi får se...


Måndagen var en vilodag så vi såg ut en vandringsled upp till Coll des Rates från Xaló.
Leden gick via ett smurfhus (kolla skorstenen)...
...trötta olivträd och glada tjejer...
...vackra mandelodlingar...
...denna gången är jag mer säker på att det är åsnor som avses.

Det skulle ta 2h 47min enkel väg (ganska exakt, eller?). Efter 1h och 20min är vi uppe och kan konstatera att tidsangivelserna inte följer norsk standard. Givetvis ger vi oss på en till etapp eftersom det gick så fort, en snirklig väg upp på en topp bredvid. På toppen fanns det väderstationer och det blåste ordentligt. Vissa av vägarna är försedda med Stoppomat för cyklister, jag trodde det var en energidepå men det visar sig vara stämpelklockor för att kunna testa sina cykellår i uppförsbackarna.
Ner till Coll des Rates och restaurangen för lunch och värme vid brasan. Fin utsikt men ingen gourmérestaurang.
En värmande brasa men skorstenen var nog tät för allt luktade rök (och matos). 

Casa Nina bjuder på en del överraskningar, i en låda hittade vi Mr Potato Head som roar oss en hel del.

Vi utsätter oss inte för så mycket spanska så det går sakta med språkfärdigheterna. När vi var och handlade sist tog jag mod till mig och köpte ost över disk, när jag fått min bit säger expediten -¿Algo mas? varpå jag svarar -Si, algo mas, vände på klacken och gick nöjt därifrån med min ostbit. I Spanien frågar man tydligen inte som i Sverige -Var det bra så? utan -Något mer?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar