Canada 2012 - #1

Nu sitter vi vid foten av Castle Mountain strax nordväst om Banff och tänkte dela med oss lite av vår resa så här långt.

Flygresan
Att gå upp vid 04.00 på måndagsmorgonen föll Ella helt i smaken, äntligen få gå upp när man sovit klart... Mellanlandning på Heathrow och hon är snabb med att sova ikapp med andra resenärer. Ca klockan 14.00 lokal tid landar vi i Vancouver och Ella har varit hur duktig och snäll som helst tom lyckats lugna nerverna på en flygrädd gammal tant, hoppas hemvägen går lika bra.

Vancouver - dag 1
Linda möter oss vid hotellet som var något bättre på bild (blåögd svensk) ger vi oss av för att hämta Ellas nya vagn. På vägen dit passerar vi några just målade betongbilar.
Några timmar senare anländer Torbjörn och Pappa men då är vi så trötta att vi går och lägger oss. Ella vaknar vid 03.00 och vad ska man roa sig med på ett hotell mitt i natten? Vi tar ett bad och lyckas sedan somna om.

Vancouver - dag 2 Hämta lite förbeställda klättergrejer på MEC. På vägen dit får vi se denna super serie/parallell kopplade handjagaren (kanske är vanligt hos golfare men jag har då inte sett en sådan tidigare).
Därefter vidare till Cruise Canada för att hämta husbil. Allt tar lite längre tid än vad vi trott och klockan hinner bli sju på kvällen innan vi bunkrat upp och är redo att köra vidare. En sak som drog ut på tiden var att killarna på hotellet lyckats låsa in nycklarna i baggageförvaringen så efter en timmes letande bryter jag upp dörren med ett bräckjärn, nu kan jag skriva det på mitt CV också ;-) Klockan hinner bli mycket så vi slaggar på parkeringen utanför Arcteryx.

Vancouver Island - dag 3 Efter att ha shoppat lite på Arcteryx outleten så bär det av till Horseshoe Bay för att ta färjan till Nanaimo på Vancouver Island. Vi har inte reserverat någon plats och väntan blir lång innan vi äntligen får komma med. Ella övar busvissling på soldäck innan vindarna blir för kraftiga och vi får gå ner.
Det blir en snabb bilfärd ner mot sydväst sidan där vi hittar en "fiskekamping" som inte ser mycket ut för världen men vi skall bara sova.

Vancouver Island - dag 4 Vaknar upp till ännu en dag av strålande solsken och när vi går ner till bryggorna nedanför kampingen så ligger där sälar och solar (se på stockarna).
På vägen ut på bryggan möts vi av en stor Kanadensare som säger; O what a day, I'm already sweating & I havn't done any". (Ett av många härliga uttryck som vi möts av längs resan) Efter frukost bär det av in till Victoria för lite strosande längs gatorna och lunch och därefter vidare norrut längs kusten mot Juan de Fuca och Chines Beach.
Campingen vi till slut hittar ligger väldigt mysigt inbäddad i skogen och nedanför finns en öde strand. Isande kalt vatten men härliga bad ändå.

Vancouver Island - dag 5 Inget körande idag. Vi går ner till Mystic Beach och badar och har det skönt hela dagen. På campingen finns det en frivillig hjälpreda som ursprungligen kommer från Holland. Han står och hälsar oss välkomna och tycker det är trevligt med lite svenskt besök för som han säger; "They opened up the borders for the Germans & they came everywere"

Vancouver Island / Vancouver / Squamish - dag 6 Värmaren i Grahn-bilen fungerar inte som den ska och mina fingrar börjar klia efter klättring så vi beslutar att åka tillbaka in till Vancouver via Sidney och Twassen för att uträtta lite ärenden och sedan ses i Squamish. Efter en del svettig körning inne i Vancouver där vi bland annat ser en man som äter ur en soptunna slänga en halvdrucken läsk rakt ner i en Porsche cab... Vi säkrar dörrar och takluckor och kör så fort vi kan upp till bergen. Det blir en kortare kvällstur upp vid the Chief men de leder som kunde varit aktuella är upptagna och vi avvaktar morgondagen.

Squamish - dag 7 Vi åker till Murrin Park och kör några mycket fina sportturer.
När magen kurrar åker vi till Shannon Falls där det blir fin utsikt och en god lunch.
Vi möter upp de the Grahn's på en camping strax norr om Squamish. Det börjar regna så kvällen avslutas med en promenad och sedan är det dags att sova.