Canada 2012 - #3

Jasper - dag 10
Vi vaknar till ännu en solig dag och beger oss till Jasper. Efter ett besök på turistbyrån och en god kopp kaffe som var allt annat än slät så delar vi upp oss för lite olika aktiviteter. Linda skall rida, Tobbe och pappa vandra vid Malign Lake och jag, Jessica och Ella klättra vid Rock Gardens i närheten av Malign Canyon. På vägen till klippan stöter vi på två ryska tjejer som verkar ha letat efter klippan större delen av förmiddagen. Gemensamt lyckas vi ganska snabbt hitta den och nu är vi ute i vildmarken. Ryssarna har med sig björnspray och efter några leder lämnar vi dem och tassar tillbaka till Canyonen och upp till bilen.
 På Whistler camping (den heter så men ligger i Jasper) möter vi sedan upp med Grahn's som stått i lång kö för att checka in, som tur är har de checkat in även oss så vi kan köra gräddfilen förbi kön. Tobbe och pappa har under sin tur fått se svartbjörn vid två tillfällen uppe vid Malign Lake, när ska vi få se en nalle. På campingen finns en björnfälla om någon stackare skulle irra sig in dit och under kvällen hörs en Wapiti hanes längtan efter en hona medans mörkret lägger sig.

Icefields Parkway / Banff - dag 11
Börjar med att åka sommarvägen ner till Athabasca Falls.
Därefter tar ordinarie vägen vid och det blir till att köra med vackra vyer.
Ett stopp vid Columbia Icefield.
Torbjörn hade lite för tung fot på den lätt törstiga motorn förbi Peyto Lake som fanns på Lindas to-do list så det fick bli Bow Lake istället. Nedan är en litet Chateau vid sjön.
Såja Ella, stolpen kan knappast kännas så liten att du måste balansera så noga med händerna. Är det för att mamma knuffar dig?
Vi anländer Banff och tar oss upp till campingen vid Tunnel Mountain. Ingen direkt fin camping med privat skogsdunge som vi blivit bortskämda med på de flesta andra övernattningarna, nåja vi är i Banff och Bow Valley. Tobbe kör oss ner på byn och Grahn’s går för att tvätta men eftersom Sindler’s är så ”rena” så tar vi en vända på stan. Börjar med att leta upp en outdoor affär för att köpa Björnspray, det börjar kännas lite avsides nu och det rekommenderas starkt att ha en backup-plan med sig ut bland bären.  Licenspapper och så har man ett litet vapen i en påse, spraya i ögon och nos på mycket nära håll – hoppas vi slipper använda den men en nalle hade jag gärna sett.
Vidare runt i lite andra affärer, bland annat en skoaffär där Jessica shoppar och jag av en händelse råkar gå förbi en spegel… va faan. Det är ju nu dag 11 på vår resa och jag har ett par klätterbyxor som jag använt mer eller mindre var dag. Förutom att det klättrats och vandrats i dem har Ella hjälpt till att få ett prickigt mönster från diverse måltider. Hade vi varit smala kanske de börjat ge oss pengar… Grahn’s har tvättat färdigt och mörkret börjar lägga sig över Banff så vi letar reda på en restaurang, Magpie and Stump, en Mexikansk charmig krog som har dunkel belysning och ingen klädkod.
Mätta och belåtna går vi tillbaka mot bilen när vi i ett skyltfönster får se ett par små söta crocs, de inhandlas. Tyvärr säljs de bara i par så om Ella får bestämma så blir nog högerskon mer använd. Godnatt.